Bagażnik dachowy do Łady Nivy

A więc stało się. Aby polepszyć walory użytkowe Łady Nivy, postanowiłem zamontować bagażnik dachowy.

Wstępne wymagania jakie miałem od bagażnika to m.in.:

  • rozmiar – maksymalny możliwy, aby pokrywał cały dach
  • mocowany na przynajmniej 3 wspornikach z każdej strony, by mieć te ~100 kg nośności
  • w miarę wysoki, przynajmniej kilkanaście centymetrów – by wrzucając coś, nie stresować się, że wypadnie
  • w formie prostopadłościanu, bez ścięć – by maksymalizować powierzchnię (w pionie też). Często widziałem, że górna część jest cofnięta do środka względem dolnej, co mnie zupełnie nie przekonuje
  • bagażnik koszykowy, w którym nie będzie stała woda, do którego można będzie łatwo mocować pasy transportowe i troczył ładunek
  • bagażnik, na którym będę mógł potem wozić koło zapasowe
  • bagażnik, na który będę mógł założyć skrzynie z blachy ryflowanej lub inne aluboksy na wyprawę
  • bagażnik, na który przeniosę przednią rejestrację

Ciężko jednak mi było znaleźć coś sensownego na polskojęzycznych stronach. W ruch wszedł angielski i rosyjski (Багажник на крышу – нива).

Co przykuło moją uwagę w czeluściach internetu to:

Firma ladapower jest jednak skierowana dla klientów z Europy Zachodniej, o czym świadczą ceny i możliwość odebrania bagażnika tylko w Belgii.

Po dalszych poszukiwaniach natknąłem się na:

(źródło: carnovato.ru)

Wydawał się idealny. Tylko jak go ściągnąć?

Z pomocą przyszła LADA NIVA – polska grupa, dzięki której dotarłem do osoby sprowadzającej z Rosji dokładnie takie bagażniki. Szybka rozmowa i bagażnik już do mnie jedzie!

Unboxing

Co przyjechało do mnie w paczce?

Czyli bagażnik ekspedycyjny do samochodu WAZ 21214. Wyprodukowany w rosyjskim Togliatti, czyli dokładnie tam, gdzie AutoWAZ składa Łady.

Gdyby ktoś miał wątpliwości, paczka jest też opisana w bardziej profesjonalny sposób:

Mniemam, że jest tu napisane:
– Niva 214 – czyli skrót myślowy od Niva 21214
– Sitka – czyli siatka
– Czjorn. – czyli czarny

Po otwarciu paczki naszym oczom ukazuje się bagażnik i pudełko z elementami do jego montażu:

Oto pudełko:

I jego zawartość:

Instrukcja montażu:

Parametry

Producent w instrukcji zastrzega ładowność do 80 kg. Konstrukcja jednak wydaje się być dość porządna, by obciążyć ją bardziej.

Za bagażnik zapłaciłem 1000 zł.

Montaż

Rozkładamy bagażnik do góry nogami.

Pierwszym etapem jest lekkie przykręcenie śrubami 6 kątowników. Finalnie to one będą wchodzić do rynienek. Należy lekko chwycić każdą z 4 śrub, aby po nałożeniu bagażnika na dach, była jeszcze możliwość regulacji.

Należy uważać, bo środkowe kątowniki są niższe od przednich i tylnich.

Następnie odwracamy bagażnik właściwą stroną do góry i z pomocą drugiej osoby kładziemy na dach. Trzeba zadbać zwłaszcza o właściwe przesunięcie bagażnika przód-tył, bo krzywizna dachu może mieć wpływ na to, że nie wszystkie kątowniki nam ładnie wskoczą do rynienek.

Gdy bagażnik już ładnie siedzi, można przystąpić do skręcenia kątowników zaczepami kontrującymi, które to chwytają rynienki od spodu. Odległość zaczepów kontrujących od kątowników reguluje się śrubami.

(1) kątownik wszedł do rynienki
(2) zaczep kontrujący skręcony z kątownikiem (w pionie)
(3) zaczep kontrujący skręcony z kątownikiem (w poziomie)

Na sam koniec wszystkie śruby dokręcamy i… gotowe!

Tablica rejestracyjna na bagażniku

Postanowiłem jeszcze przenieść tablicę rejestracyjną na bagażnik. Czy jest to legalne?

§ 25. 1. Właściciel pojazdu umieszcza na pojeździe tablice z przodu i z tyłu w miejscach konstrukcyjnie do tego przeznaczonych (...)

§ 35. 7. Jeżeli pojazd nie ma specjalnego miejsca do umocowania tablic, to przednią i tylną tablicę umieszcza się w środku szerokości pojazdu, a gdyby to utrudniało jego eksploatowanie lub ograniczało widoczność tablicy – po lewej stronie pojazdu.

§ 36. Utrzymywanie tablic rejestracyjnych i innych oznaczeń pojazdów w należytym stanie oraz zapewnienie ich czytelności jest obowiązkiem kierującego pojazdem

(rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych)

Ciężko ocenić. Moja tablica, choć krótka stażem, była już dość mocno pokrzywiona – nie wróżyłbym jej długiej przyszłości na przednim zderzaku.

Nowa ramka kosztowała mnie 3 zł. Do bagażnika przytwierdziłem ją kilkoma grubszymi zipkami i wsunąłem w miarę wyprostowaną tablicę.

I gotowe:

17 myśli w temacie “Bagażnik dachowy do Łady Nivy

Skomentuj Macio Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *